5. den Mobilegeddonu

V sobotu to byl 5. den od spuštění updatu algoritmu Google pro mobilní vyhledávání. Američané tento update nazývají Mobilegeddon. O tom, zda tento „velkolepý“ název skutečně odpovídá důsledku updatu, se spíše dozvíme až v průběhu příštího týdne, kdy mají být výsledky více znát. Prozatím se podívejme na tři reporty, v kterých jsou popsány změny amerického SERPu.

MozCast

Dr. Peter Meyers každý všední den aktualizuje zprávu o tom, jak velké změny se v mobilních pozicích odehrávají v americkém SERPu. Možná znáte jeho projekt MozCast, v němž každý den měří změny v desktopových výsledcích vyhledávání. Výstup je založen na aktuální teplotě, podobně jako u předpovědi počasí. Teplota 70 °F je považována za normální. Pokud se v pozicích odehrávají změny, je teplota vyšší. Pro představu – po vypuštění Penguina v dubnu 2012 se teplota pohybovala okolo 90 °F.

Peter měřil mobilní pozice na 10 000 klíčových slov. Na teplotu se podívejte sami na obrázku:

mobile mozcast

Markantní změny tedy můžeme pozorovat v druhý den updatu – 79.8 °F, což v porovnání s updatem Penguina není nic velkého. 16. dubna je teplota vyšší údajně kvůli chybě Googlu – nějakému druhu testování. Tato informace byla v původním středečním článku, jelikož se však článek každý den akutalizuje, bohužel někam zmizela.

Dr. Pete aktualizoval sobotní situaci zatím jen na Twitteruv sobotu byla teplota opět kolem 79 °F.

Na druhém obrázku můžete vidět, kolik procent na první stránce vyhledávání tvoří weby s tagem Optimalizováno pro mobily. Postupný nárůst lze zřejmě pozorovat i díky tomu, že majitelé webů před updatem pracovali na optimalizaci.

Jak jsem již psala, toto měření se týká amerických výsledků vyhledávání. U nás to může být jinak. Je zajímavé přemýšlet o tom, zda malé změny v americkém SERPu nesouvisejí také s tím, že již 21. dubna (den updatu) tvořilo na první stránce vyhledávání přes 70 % mobilně optimalizovaných webů. Osobně si myslím, že u nás je webů přizpůsobených mobilům o něco méně. K tomu však nemám žádná data – pokud někdo z vás má nějaký průzkum, budu ráda, když jej zveřejníte v komentářích. Je-li však moje domněnka pravdivá, může to mít dopad větších pohybů pozic v české verzi Googlu? Anebo naopak – máme-li menší počet optimalizovaných webů, budou mít naopak větší problém se „probojovat“ více dopředu (vzhledem k tomu, že Google hledí na další klasické signály vypovídající o relevanci)? Samozřejmě zde bude záležet na jednotlivých klíčových slovech a jejich zaměření. Jak již řekl John v hangoutu pokud má web silné postavení, má vysokou hodnotu i relevanci a není optimalizovaný pro mobily, svou pozici si na prvních místech pravděpodobně udrží.

Já to chápu tak: pokud jsou dva weby zhruba stejně rozsáhlé, tematicky podobné a SEO faktory mají zhruba na té samé úrovni a jeden z nich je optimalizovaný pro mobily, ten bude pravděpodobně velmi zvýhodněn na úkor druhého. Jestliže však bude nějaký e-shopový gigant stálit na prvních místech a nebude optimalizovaný, podle mne je velmi malá pravděpodobnost, že by jej sesadil z jeho místa e-shop střední  či malé velikosti jen pro to, že je optimalizovaný pro mobilní telefony.

Dr. Pete měl na Twitteru dobrou poznámkuvzhledem k tomu, že update může trvat týdny, může to znamenat, že každý den bude pouze malý nárůst změn postupně.

 

Searchmetrics

Tým Searchmetrics změny také sleduje. Dle jejich sobotní zprávy lze v americké verzi Googlu již zpozorovat větší pohyby pozic. V článku zveřejnili vítězné a poražené domény. Hodnocení je založeno na tom, “jak často se doména zobrazí v mobilním vyhledávači” v porovnání s desktopovou verzí – bohužel však nespecifikují, co tato metrika přesně znamená (prvních 10 pozic, prvních 100 pozic?). Na to poukazuje i Danny Sullivan ve svém článku. Z článku je však evidentní, že nějaké změny jsou již znatelné.

Je zajímavé, že autoři článku se domnívají, že update začal v USA již o týden dříve. To ukazují na grafech domén, kterým “viditelnost” začala v tu dobu rapidně klesat (a u vyhrávajících domén naopak). Všimněte si teoreticky možné souvislosti s oním “testováním” či “chybou” 16. dubna (jak jsem psala u MozCast). Report se sledovanými doménami si můžete přečíst zde.

 

Advanced Web Ranking

Tým Advanced Web Ranking pozoruje na svém vzorku 600 tisíc URL poměrně velké změny. Modrá linka znázorňuje viditelnost měřených URL adres ve výsledcích vyhledávání (opět postrádám přesnější definici ukazatele). Jednotlivé sloupce a jejich barvy ukazují závažnost a počet změn – zelená barva značí minimální změny → červená zase větší změny. Vertikální osa vyjadřuje Ranking changes factor, který je vypočítán dle jejich algoritmu (opět jsem nenašla více informací, které by tuto metriku přiblížily). Tento faktor nyní můžete pro každý den sledovat i na mém webu – vpravo jako widget (bohužel jsem nenašla nic lépe vypovídajícího o změnách, ale pro orientační hrubý přehled to může být OK).

Na obrázku lze vidět, že změny probíhaly také ještě před updatem.

V článku poukazují na to, že dle jejich měření v prvních 20 výsledcích vyhledávání jsou změny pouze minimální. Jejich nárůst můžeme pozorovat až spíše od 3. strany SERPu.


Další reporty změn můžete sledovat i v článku seoClarity, který je každý všední den aktualizován.

John Mueller řekl v pátečním hangoutu, že update je definitivně venku, ale ne ve všech Google data centech. To znamená, že ne všichni hledající (popř. testující) vidí již updatované výsledky. Změny by měly být nejvíce signifikantní až v průběhu následujícího týdne (tzn. od 27. dubna).

 

Jestliže víte o dalších zajímavých testech těchto změn, nebo pokud změny pozorujete u svých webů, budu ráda, když se podělíte v komentářích.

 

 

Comments are closed