Bleskové aktuality

13. 10. 2016 – Google brzy rozdělí index na desktopový a mobilní

Mobilní index by měl být primární. Rozdělení indexu by mělo být realizováno během několika nejbližších měsíců. Desktopový index nebude tak často aktualizovaný a aktuální, jako mobilní. Zatím nejsou známy bližší informace, jaké přesné rozdíly mezi indexy budou, a jakým způsobem budou fungovat. Vzhledem k rozdělení však tak teoreticky bude dávat smysl přizpůsobovat obsah mobilním uživatelům na míru, jelikož bude možné indexovat dvě verze. Otázkou však je, do jaké míry to dává smysl z hlediska uživatelů samotných a UX.

 

31. 8. 2016 – Google odstranil značky definující mobilní použitelnost u výsledků vyhledávání

Nyní tedy nelze již v SERPu rozpoznat, která stránka je mobilům přizpůsobená, a která nikoliv.

Má to co dočinění se značením AMP stránek – je žádoucí, aby AMP stránky byly více viditelné a jejich značka tak lépe vynikala?

 

24. 8. 2016 – Od nového roku penalizace za pop-up okna v mobilních webech

Již delší dobu Google upozorňuje, že není vhodné navrhovat mobilním uživatelům stažení aplikace prostřednictvím vyskakovacího okna. Dle mého názoru dost silně naznačoval, že tento faktor zařadí mezi další běžné faktory mobilní použitelnosti. Od 10. ledna by měl Google začít negativně posuzovat stránky, kde se mobilním uživatelům objevuje nepřiměřeně velké vyskakovací okno. Negativní hodnocení bude na úrovni stránek, ne na úrovni celého webu. Netýká se vyskakovacích oken obsahující oznámení o cookies, oken ověřujících věk uživatele a menší bannery o velikosti cca do 1/4 viewportu.

 

 2. 8. 2016 – AMP stránky jsou postupně uvolňovány do běžného indexu a SERPu

AMP (Accelerated Mobile Pages) je projekt, díky němuž je možné podstatně zrychlit webové stránky. Je založen na AMP HTML jehož cílem je kód odlehčit, aby se stránky načítaly podstatně rychleji v mobilním vyhledávání. Stránky tohoto typu začíná Google normálně indexovat a poskytovat ve výsledcích vyhledávání. Tyto výsledky by měly být označené značkou AMP.

 

12. 5. 2016 – Update mobilního algoritmu

Údajně má zasáhnout pouze weby, které ještě stále nejsou mobilní. Na mobilně přizpůsobené weby by neměl mít vliv.

 

16. 5. 2015 – Google bude testovat novou formu reklamy s možností přímé koupě přes tlačítko Buy 

Ačkoliv tato aktualita patří spíše do oblasti reklamy než SEO, jedná se přece jen o zajímavou změnu v mobilních výsledcích vyhledávání. Google plánuje během několika týdnů testovat na malém vzorku vyhledávacích dotazů nový typ reklamy produktů. Tato reklama by měla obsahovat tlačítko Buy, jehož prostřednictvím se zájemce dostane na produktovou stránku Googlu, kde si vybere např. barvu, velikost a formu platby a následně ihned objedná. Produkty sice budou pocházet od koncových dodavatelů-prodejců, avšak kupující se díky této funkci nedostane na web prodejce, vše bude probíhat přes Google. Pokud tuto funkci Google zavede plošně, mohlo by to mít velice zajímavý dopad.  Díky ní totiž mohou prodejci přicházet o větší objednávky, protože kupující nevidí celou nabídku dalších produktů e-shopu. Mohlo by to mít samozřejmě i rozsáhlejší dopady, např. snížení počtu vracejících se zákazníků pro koncový e-shop – koupí-li zákazník přes Google, nemusí se vrátit na web koncového prodejce při zájmu o další objednávku podobného produktu.
Tato funkce bude jen v mobilním vyhledávání, a to za účelem zjednodušit mobilnímu uživateli nákup.

 

14. 5. 2015 – Bing spustí mobile friendly algoritmus

Po vzoru Google Bing oznámil, že v budoucích měsících také spustí nový algoritmus pro mobilní vyhledávání. Zatím to vypadá, že princip updatu bude velmi podobný aktualizaci Googlu. Bing zatím neoznámil přesné datum spuštění. Již nyní se však ve výsledcích vyhledávání u mobilně použitelných webů objevuje značka Vhodné pro mobilní zařízení. Bing se také chystá během několika týdnů spustit vlastní online nástroj, který pomůže webmasterům zhodnotit mobilní použitelnost webu (pravděpodobně tedy bude podobný Testu použitelnosti v mobilech od Google). Stejně jako v případě Google to bude jen jeden z mnoha hodnoticích faktorů – bude-li velmi relevantní stránka nemobilní, neznamená to, že ji automaticky znevýhodní.

Několik principů použitelnosti, dle kterých bude Bing stránky posuzovat můžete najít v jejich blogovém příspěvku.

U nás Bing využívá velmi málo lidí. Dle studie společnosti Effetics mohl mít Bing v roce 2013 maximálně 8% podíl, studie se však soustředí na Seznam a Google, Bing patří mezi Ostatní, což znamená, že 8% podíl nepřísluší asi určitě jen Bingu. Dle výzkumu Google byl Bing v roce 2013 využíván pouze 2 % mobilních uživatelů. Asi málokdo v ČR bude intenzivně řešit novinky tohoto vyhledávače. V USA však 20 % všech vyhledávacích dotazů tvoří vyhledávání v Bing, takže sledovat aktuality by mohlo být zajímavé např. pro ty, co řeší internacionální SEO.

 

 6. 5. 2015 – Vylepšení analýzy dat z vyhledávání v Nástrojích pro webmastery

V Nástrojích pro webmastery byste nyní měli najít možnost pokročilejšího přehledu dat z vyhledávání. Nová funkce Analýza vyhledávání nyní umožňuje lépe porovnat např CTR v jednotlivých zařízeních, ale také srovnat pozice webu v jednotlivých typech zařízení. Kromě toho je také možné srovnávat data pro jednotlivé země apod. Google uvádí, že data v tomto náhledu jsou přesnější, než ve starší verzi Vyhledávací dotazy, a také se vypočítávají jiným způsobem.

nastrojepro webmastery

 

 

1. 5. 2015 – Google dělá nárazové průzkumy spokojenosti mobilních uživatelů s vyhledáváním

Rand Fishkin si toho všiml a zveřejnil screenshot na Twitteru. Může to být jen nárazové testování spokojenosti po ukončení updatu. Uživatel může dát najevo svoji (ne)spokojenost prostřednictvím emotikony.

testování spokojenosti

 

 

1. 5. 2015 – Mobilní update by již měl být rozšířený ve všech data centrech

Garry Illyes na Twitteru napsal, že update by již měl být plně rozšířený. Některé výsledky vyhledávání však nemusí být updatovány, protože ještě nebyly reindexovány. Reindexaci lze urychlit prostřednictvím Nástrojů pro webmastery – přes funkci Načíst jako Google → Odeslat do indexu.

 

30. 4. 2015 – Google testuje optimalizaci stránek pro pomalé připojení

Google začíná v Indonésii testovat poskytování odlehčených verzí webů mobilním uživatelům, kteří mají pomalé mobilní připojení (jako např. 2G). Tyto odlehčené verze se mají až 4x rychleji načítat a mají ušetřit až 80 % bytů. V této jednodušší verzi má být vždy odkaz pro zobrazení plné verze. Jak by mohl váš web vypadat v „osekané“ verzi se můžete podívat přes tuto adresu: http://icl.googleusercontent.com/?lite_url=http://mobilniseo.cz (místo URL tohoto blogu vložte vaši adresu).

 

24. 4. 2015 – Google Webmaster Central hangout, John Mueller:

Update je vypuštěn v některých data centrech. Definitivní změny můžeme pozorovat v průběhu týdne od 27. 4., nebo týdne a půl (teoreticky tedy do 7. 5.).

 

21. 4. 2015 – Google Webmaster Central hangout, John Mueller:

 Google nebude z mobilních výsledků vyhledávání odstraňovat stránky, které nejsou mobilně optimalizovány. Pokud bude desktopová stránka velmi relevantní k vyhledávacímu dotazu, tak ji zobrazí. Pokud však bude mít na výběr mezi zhruba stejně relevantními stránkami, upřednostní optimalizovaný web.  (22:50)

⇒ Když bude mít všechna konkurence mobilní stránky např. do třetí strany SERPu, znamená to, že budu až na čtvrté straně (pokud nemám optimalizovaný web)?

John říká, že si nemyslí, že by to mělo mít až tak drastický dopad. (Můj dodatek: Přece jen jsou stále desítky až stovky dalších faktorů, na které Google při řazení výsledků hledí, a to i v případě mobilního SERPu)

⇒ Rychlost webu sice je jedním z hodnoticích faktorů, pravděpodobně však platí jen pro stránky, které se načítají velmi pomalu. V takovém případě se snižuje hodnota stránky. Oficiálně to však není tak, že stránky které jsou superrychlé by měly mít lepší hodnocení. (46:00)