Jak je to s tablety a phablety v SEO pro mobilní zařízení

V prvním příspěvku bych ráda vyjasnila, co to vlastně mobilní SEO je, a čemu se budu na tomto blogu primárně věnovat. Chci také hned na začátku podotknout, že nyní budu rozdíly v zařízeních řešit jen z hlediska Googlu a toho, jak těmto zařízením přizpůsobuje vyhledávání.

 

Mobilní SEO je SEO, které řeší především optimalizaci webů pro smartphony.

 

A co tablety?

Je-li správně nastaveno přesměrování, popř. u dynamických webů nastavení zobrazování, tabletům se standardně zobrazuje desktopový obsah. Proto není nutné tablety do této “mobilní vlny” zahrnovat. U responzivních webů závisí často na rozlišení, a proto se tabletům někdy zobrazuje mobilní responzivní verze. Jestliže však čistě mobilní verzi webu odesíláte i do tabletů, pak je to chyba.
Vysvětluje to sám Google na svém blogu.

 

A co phablety?

Phablet je hybrid mezi smartphonem a tabletem. Obvykle se na internetu uvádí velikost phabletů 5 až 6,3 palců. Označení tablet se pak většinou uvádí pro zařízení, které má minimálně 7 palců.
Díky tomu, že dnes máme čím dál větší smartphony a čím dál menší tablety, není toto rozdělení tak jednoduché. Z hlediska velikosti se rozdíly stírají, k tomuto faktu však Google nevydal žádné oficiální vyjádření (alespoň já jsem jej nenašla).
A tak jsem se podívala do Google Analytics a hledala, do jakého segmentu Google phablety řadí. Našla jsem např. Nokii Lumia 1320 či Samsung Galaxy Mega. Velikost těchto zařízení se pohybuje od 6 palců do 6,3 palců a v Google Analytics se řadí do mobilního segmentu, jsou tedy zařazovány ke smartphonům.
Co je ale zajímavé – Dell Streak s velikostí 5 palců je v Google Analytics řazen mezi tablety. Dell Streak byl však jeden z prvních phabletů (rok 2010) a Dell jej prezentoval jako mini tablet.
Zkoušela jsem také vyhledávání v emulátoru mobilních zařízení. Na iPhonu 6 Plus (5,5 palců) Google zobrazuje vyhledávání jako na smartphonu, což asi není moc překvapující. Na tabletech o 7 palcích se vyhledávání chová stejně jako na desktopu. Nenašla jsem emulátor, který by poskytoval zařízení kolem 6 palců, takže to nemohu posoudit. Vzhledem ke Google Analytics a tomu, jak phablety označují výrobci, si myslím, že se vyhledávání bude chovat stejně jako na smartphonech.

 

Obecně lze tedy předpokládat, že mobilní SEO se řeší u zařízení do velikosti 6,3 palců a User-Agent jejich prohlížeče je mobilní.

 

A to pro to, že Google na tato zařízení hledí jako na smartphony a přizpůsobuje tomu tak vyhledávání.
Tím nechci říct, že nemá smysl věnovat pozornost tomu, jak web vypadá na tabletech. Jen zde konstatuji, že mobilní googlebot a algoritmus se týká webů vzhledem k těmto zařízením.

Je namístě toto vědět zejména v případě, pokud se rozhodujete, zda svůj web přizpůsobit mobilním zařízením. Pravděpodobně se budete orientovat dle dat v Google Analytics. Jestliže web bude mít 50% návštěvnost z tabletů, zatímco z mobilů přijde jen 5 % lidí, asi nebude nutné okamžitě v panice zahájit redesign na responzivní web. Samozřejmě i závisí na tom, jak je váš web nadesignovaný – pokud je totálně nepoužitelný i na menších tabletech, pak by bylo dobré s tím něco udělat (z uživatelského hlediska).
Chcete-li tedy vyvíjet web, který je přizpůsobený mobilním zařízením, dívejte se v Google Analytics hlavně na údaje související s čistě mobilní návštěvností.

1 Comment

You can post comments in this post.

Přidejte komentář

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.