Konfigurace webu z hlediska mobilního SEO: Dynamické zobrazování

Google tento způsob implementace nazývá jako dynamické zobrazování, v různých článcích na internetu však můžeme najít i označení adaptivní web.

Server rozpozná typ zařízení, které uživatel používá a následně prezentuje webovou stránku, která je designovaná právě pro to které zařízení. Jednotlivé stránky mohou být navržené pro jakýkoliv typ zařízení, od mobilních telefonů a tabletů až k smart TV.

Metoda dynamického zobrazování tedy odesílá každému zařízení různý kód, přičemž URL adresa zůstává stejná.

Při procházení webu, který je řešen dynamicky, robot Googlebot nepozná ihned, že má kód i mobilní verzi. Google doporučuje, aby server posílal instrukci pomocí hlavičky Vary HTTP. Díky instrukcím v této hlavičce bude mobilní obsah správně nalezen.

Teoreticky je tento způsob z hlediska SEO ideální – můžete mít různý obsah při zachování adresy. V praxi je však implementace poměrně náročná.

Troufám si tvrdit, že v ČR je to nejméně využívaná metoda, jak web mobilním zařízením přizpůsobit.

 

Technické náležitosti dynamického zobrazování

Hlavička HTTP by měla obsahovat Vary: User-Agent, která říká prohlížeči, že kód, který má zobrazit, závisí na user agentovi. Níže uvádím, jak by měla vypadat.

 

“GET /page-1 HTTP/1.1
Host: www.example.com
(...ostatní požadavky HTTP hlavičky...)

HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: text/html
Vary: User-Agent
Content-Length: 5710
(... zbytek odpovědí HTTP hlavičky...)”

 

Časté problémy a chyby

  • Nesprávná detekce zařízení – při chybě v implementaci nebo na straně serveru se může stát, že server odesílá např. tabletu web optimalizovaný pro mobily.
  • Přílišné experimentování s různými verzemi webu – možnost mít odlišné verze zařízení na míru je výhoda pouze pokud se tato možnost využívá s rozvahou. Pokud verze budou nadmíru odlišné, uživatel bude zmatený.

 

Cloaking?

Cloaking je zakázaná technika, při které server odesílá googlebotům jinou verzi stránky, než běžným uživatelům. Někteří lidé se obávají, aby Google nevyhodnotil dynamické zobrazování jako cloaking.

Vzhledem k tomu, že User-Agent mobilního Googlebota má podobu User-Agenta iPhonu, není třeba se cloakingu obávat. Jiná věc by byla, pokud byste udělali přímo speciální verzi webu, která by se měla odesílat tomuto googlebotovi. To by se však při klasickém nastavení nemělo “omylem” stát – museli byste to udělat cíleně

 

Příklady webů založených na dynamickém zobrazování

Hlavní výhody a nevýhody této konfigurace si můžete přečíst v mém dalším článku.

Comments are closed