Responzivní, dynamický, mobilní – kterou konfiguraci pro web vybrat?

Možná se právě rozhodujete, jakým způsobem web přizpůsobit mobilním zařízením.

Na takovou otázku není jednoznačná odpověď. Každá metoda má své výhody a nevýhody. V tomto příspěvku se je pokusím vylíčit, abych vám  rozhodování alespoň trochu zjednodušila.

Asi nejrozšířenější metodou je responzivní design. Dokonce jej sám Google všude doporučuje. Na internetu se díky tomu objevují mylná fakta, že Google bude upřednostňovat weby, které jsou responzivní. Není to tak – Google (oficiálně) neposuzuje hodnotu stránek dle jejich technické konfigurace jako takové, ale pouze dle správnosti implementace. Responzivní design doporučuje, protože je nejjednodušší (pokud web designujete „od nuly”), nehrozí žádné duplicity, odpadá povinnost správně nastavit přesměrování apod. Jestliže se však rozhodnete pro dynamický web či mobilní verzi, neznamená to, že budete oproti responzivní konkurenci v nevýhodě. Pokud uděláte vše správně, tak Google nebude mít důvod vás znevýhodnit (zjednodušeně řečeno – samozřejmě záleží na mnoha dalších SEO faktorech).

Naopak si dovolím tvrdit, že z hlediska SEO může být  docela výhoda mít web na separátní URL či dynamický. A to kvůli obsahu. Pokud se rozhodnete pro některou z těchto konfigurací, budete mít mnohem větší svobodu v přizpůsobování obsahu pro mobilní návštěvníky. Může se totiž stát, že mobilní návštěvníci budou mít jiné potřeby, než návštěvníci desktopoví. Příkladem mohou být zejména lokální podniky – restaurace, hotely. Nebo weby, které jsou pro mobilní návštěvníky zbytečně velmi rozsáhlé.

Pojďme se tedy podívat na výhody a nevýhody jednotlivých konfigurací.

 

Responzivní design

Výhody

  • Design je snadno přizpůsobitelný jednotlivým zařízením dle velikosti obrazovky
  • Jedna URL adresa – žádné potenciální duplicity
  • Snadná implementace (při tvorbě nového webu)
  • Není nutné přesměrování

Nevýhody

  • Implementace do již hotového webu je často náročná a drahá
  • Nízké možnosti diferenciace obsahu pro mobilní telefony
  • Responzivní web se může pomaleji načítat (obzvlášť v mobilech) a jeho velikost může být pro mobily zbytečně velká

 

Dynamické zobrazování

Výhody

  • Jedna URL adresa – žádné potenciální duplicity
  • Větší možnosti diferenciace obsahu pro různá zařízení – širší možnosti v optimalizaci
  • Snadné změny v jednotlivých verzích obsahu
  • Rychlejší načítání – je možné přizpůsobit obsah jednotlivých verzí pro požadavky rychlosti načítání v daném zařízení

Nevýhody

  • Vyšší náklady na údržbu
  • Náročnější údržba – je-li obsah v jednotlivých verzích hodně odlišný, může být časově náročné udržovat všechny verze aktuální

Více si o dynamickém zobrazování můžete přečíst v mém příspěvku.

 

Separátní mobilní verze

Výhody

  • Snadná implementace
  • Možnost diferenciace obsahu

Nevýhody

  • Možný výskyt duplicit
  • Vyšší náklady na údržbu
  • Žádná flexibilita – verze je přizpůsobená jen jednomu typu zařízení
  • Separátní verze může být o něco znevýhodněná z hlediska linkbuildingu oproti responzivní (dynamické) konkurenci. Jestliže bude chtít mobilní návštěvník odkázat na web, tak pravděpodobně odkáže na mobilní separátní verzi → odkazový profil je roztříštěný. U ostatních konfigurací, které mají jen jednu URL adresu je tím pádem odkazový profil naopak posílený. I když se dnes již mluví o tom, že Google chápe separátní verzi poměrně dobře, a tak (snad) hodnotu z odkazových profilů úplně nedělí na dvě skupiny.

Více o mobilní verzi se můžete dozvědět v mém předchozím článku.

Každý typ implementace má své pro a proti. Je však možné je zkombinovat a využít dokonce všechny tři způsoby zároveň. Např. Cindy Krum – specialistka na mobilní SEO – v rozhovoru řekla, že často klientům doporučuje vytvoření mobilní vstupní stránky, která je přizpůsobena chování mobilního uživatele a ostatní stránky ponechává responzivní.

Existuje i čtvrtá možnost, a tou je aplikace. Aplikace by se měly využívat ve specifických případech, kde je potřeba častá interakce uživatele. A i v případě, že se rozhodnete pro aplikaci, je vhodné mít web nějakým způsobem optimalizovaný pro mobily. Pokud uživatel vstoupí na web s určitým očekáváním a jediné, co se dozví, je pobídka ke stažení aplikace, není to většinou příjemný zážitek.

Mobilní SEO se však aplikací také začíná pomalu dotýkat (ať už se jedná o jejich hloubkovou indexaci, či optimalizaci v obchodě), o tom však budu mluvit někdy jindy.

 

Tak jaký způsob mám vybrat?

Doporučuji přemýšlet o těchto otázkách:

  • Je můj současný web pro desktop dobrý, nebo by bylo lepší jej redesignovat?

Pokud máte nový/skvělý desktopový web, který má dobré výsledky, asi nemá smysl jej nyní redesignovat na responzivní či dynamickou verzi, a bude lepší vytvořit separátní stránku. Resp. smysl to možná má, ale asi by se vám to finančně nevyplatilo. Jestliže je váš web však starší nebo nemá výsledky, jaké požadujete, popřemýšlejte o redesignu.

  • Jaké požadavky má moje cílová skupina uživatelů?

Lokální podniky (penziony, restaurace), některé eshopy (např. hodně obsáhlé s širokou informační architekturou) i některé obsahové weby (rozsáhlé zpravodajství, weby, kde je důležitý lokální prvek). Toto jsou příklady oborů, kde je větší pravděpodobnost, že mobilní návštěvník se bude chovat trochu odlišným způsobem než návštěvník z PC. Jestliže tušíte, že byste do této skupiny mohli patřit, doporučuji udělat průzkum v Google Analytics a Webmasters Tools a zamyslet se nad cílovou skupinou. Pokud má výrazněji odlišné chování v závislosti na zařízení, bylo by možná efektivnější tomu i přizpůsobit obsah. O průzkumu chování mobilních uživatelů se můžete něco dozvědět v auditu.

Comments are closed