Mobilní SEO audit webu

Připravila jsem pro vás seznam základních kroků, jak zhodnotit mobilní SEO webu. Soustředím se zde na technické faktory a chování uživatelů smartphonů.

 

Technická stránka webu

1. Mobile friendly test od Googlu

Díky Mobile friendly testu můžete zjistit chyby, které vám brání v získání snippetu ve vyhledávání Optimalizováno pro mobily. Test hodnotí pouze konkrétní stránku, kterou zadáte a výsledek tedy platí také jen pro ni. Proto je dobré zkontrolovat hlavní stranu, alespoň jednu z hlavních sekcí, podsekcí, stránku Kontakt apod. Webovou stránku v modelovém smartphonu uvidíte stejným způsobem, jako ji vidí Googlebot.

Jestliže vám tento test nefunguje, máte pravděpodobně zakázaný přístup robotům k celé stránce, nebo k CSS či JavaScriptu. Robotům je potřeba povolit přístup do všech elementů webu.

Nevýhodou je, že je nutné kontrolovat každou stránku zvlášť. Nástroj URL Profiler umí takto prověřit všechny stránky webu na jedno kliknutí. Nástroj je placený, ale můžete vyzkoušet testovací verzi, která je poskytována se všemi funkcemi po dobu dvou týdnů. Návod, jak na to, si můžete přečíst v článku na blogu URL Profiler.cz

2. Search Console

  • Report použitelnosti v mobilních zařízeních vám přímo naservíruje, na jakých stránkách máte (v očích Googlu) chyby.
  • Chyby v procházení – sekce Chytrý telefon
    • Jsou zde důležité URL adresy, které vracejí chybu 404?
    • Jsou zde nějaká chybná přesměrování?
  • Načíst jako Google – vybrat Mobil: smartphone
    • Sekce Vykreslení: Má Google přístup k aktuální verzi stránky? Zobrazuje se stránka správně?
    • Sekce Načítání: Je zde správně načtený titulek, meta popis, hlavní nadpisy?

 

3. Screaming Frog

Screaming Frog přepněte v nastavení User Agenta na Googlebota pro smartphony a výsledek srovnejte s klasickým testem Screaming Frogu – nechybí ve výsledcích pro smartphony nějaké důležité stránky?

 

Rychlost webu

4. Vývojářské nástroje

V prohlížeči Opera nebo Chrome klikněte kamkoliv pravým tlačítkem myši a zvolte Revize prvku. Otevřou se vám Vývojářské nástroje. Kromě toho, že si zde můžete volit User-Agenty pro desktop, tablety i smartphony, a tak testovat, jak web vypadá v různých zařízeních, tak zde můžete sledovat i rychlost načítání stránky v reálném čase. A to opět v různých zařízeních. Můžete také simulovat rychlost stahování dat např. na iPhonu apod. Nedoporučuji však spoléhat na tuto simulaci – nejen, že rychlost dat se neustále zvyšuje a ve vývojářských nástrojích nemusí být úplně aktuální. Také však velmi záleží na konkrétním typu telefonu, na jeho stáří apod. (samotné zařízení stahování velmi často významně zpomaluje, což je individuální.)

Nyní v panelu nástrojů přejděte na Network a následně si otevřete stránku, kterou chcete otestovat. Postupně by zde měly nabíhat stahované soubory – jejich jednotlivá velikost i rychlost. Ve spodní části můžete malými písmeny zpozorovat konečnou rychlost načtení celé stránky a její velikost. Na obrázku můžete vidět, že Seznam.cz se na iPhonu (bez simulace mobilních dat) načte za 1,5 sekundy.

Jestliže je délka načítání podezřele dlouhá, můžete se v tomto modelu podívat na konkrétní prvky, které načítání zpomalují.

Screenshot 2015-04-19 21.19.45

 

 

5. PageSpeed Insights od Googlu

V PageSpeed Insights vám Google řekne, co v jeho očích načítání stránky zpomaluje. Po rozkliknutí si můžete přečíst konkrétní doporučení. Na rozdíl od Mobile friendly testu, který jsem uvedla v prvním bodě, zde uvidíte webovou stránku v modelovém smartphonu tak, jak by se měla načíst uživateli. Pokud se tedy náhledy stránek v těchto dvou testech liší, nemusí se nutně jednat o chybu.

 

6. Google Analytics

Rychlost stránek lze zjistit i v Google Analytics, tam však nezjistíte, co konkrétně stránky zpomaluje. Je však dobré se na tyto údaje také podívat, protože pochází z dat koncových uživatelů. Informace najdete v  Chování → Rychlost webu a vyberte segment Mobilní návštěvnost.

 

7. Test hlavičky HTTP a přesměrování

Tento další nástroj pro mobilní SEO poskytuje podobné informace, jako online testy od Googlu. Navíc však dokáže říci především údaje o hlavičkách a přesměrování. Vědět, jak vypadá hlavička HTTP  se hodí zejména u dynamického zobrazování. Také vám řekne, jaká přesměrování vedou ze stránky, což je užitečné hlavně pokud máte separátní mobilní verzi stránky.

 

Chování mobilních uživatelů

8. Search Console

Podívejte na vyhledávací dotazy s filtrem Mobilní. Tyto dotazy srovnejte s dotazy filtru Počítač:

  • Hledají (potenciální) mobilní návštěvníci stejné výrazy jako desktopoví?
  • Které dotazy mají vysoké CTR, a které ne (přestože jsou na vyšších pozicích)?

Srovnejte také vstupní stránky těchto segmentů.

 

9. Google Analytics

Zobrazte si přehled Cílové publikum → Mobilní zařízení → Přehled. Jako sekundární dimenzi zvolte Klíčové slovo. Zobrazí se vám údaje i pro desktop a tablety. Nyní můžete porovnat jednotlivá slova pro jednotlivé zařízení, jejich míru odchodu apod.

Pokud si slova exportujete do tabulkového procesoru, tak můžete vyselektovat jen jedinečné mobilní vyhledávací dotazy – tedy ty, které uživatelé desktopů nehledali. Zároveň můžete porovnat návštěvnosti z desktopu a mobilu u slov, které hledají oba segmenty.

V Google Analytics můžete podobným způsobem porovnat i vstupní stránky.

 

Kontrola výsledků vyhledávání

10. V emulátoru (např. přímo v prohlížeči, jak jsem psala výše) si zkontrolujte, jak váš web vypadá ve výsledcích vyhledávání např. na:

  • nejvíce konkurenční slova,
  • na slova, která mají dobrou pozici, ale nízkou míru prokliku

1 Comment

You can post comments in this post.

Přidejte komentář